Segelbåtsmodeller

Jolle – 420

En av de vanligare modellerna av tvåmansjolle är 420. Den designades av Christian Maury som då hade en utgångspunkt från den större 470. Tanken var att den nya modellen skulle vara enklare och lättare vilket gjorde att den passade bättre för ungdomsseglare.

420 är byggd av glasfiber och väger ca 80kg i grundutförande. Med rigg och tillhörande utrustning blir vikten 100kg vilket även det är mycket lågt. Segelmässigt planar det mycket lätt samt har en stor segelyta om man jämför mot den låga vikt som jollen har.

Modellen slog snabbt igenom i Frankrike (varifrån Maury kommer från) och valdes till tvåmanklass i världsmästerskapet i ungdomssegling. Även här fick modellen ”framgång” och sedan dess har modellen varit standard i tävlingssammanhang.

Man räknar med att det tillverkas ca 350st av Jolle 420 varje år men intresset för just denna modell är ändå relativt liten i Sverige. Den största orsaken till detta är att Svenska Seglarförbundet har fokuserat på den ”konkurrande” modellen 29er istället.

Jolle – 470

470 har fått sitt namn av dess längd som just är exakt 470cm. Denna modell av tvåmansjolle har länge varit etablerad inom segelvärlden vilket inte minst visade sig när den togs upp på det olympiska programmet och för första gången var med 1976.

Likt 420 är det en fransk designer bakom denna jolle, André Cornu. Det som karakteriserar 470 är att den har tre segel som sammanlagt bjuder på en segelyta på nästan exakt 25kvadratmeter.

Några kända svenskar som fått stora framgångar med 470 är Therese Torgersson/Vendela Zachrisson samt Marit Söderström/Birgitta Bengtsson.